نوار ال ای دی(همچنین به عنوان نوار LED یا ریسه ال ای دی و لامپ ریبونی شناخته می شود)، تخته مدار انعطاف پذیر است که توسط دیودهای ساطع کننده نور نصب شده سطحی (SMD LEDs) و اجزای دیگری که معمولاً با تکیه گاه چسبناک همراه است، تجمیع شده است. به طور سنتی، چراغ های استریپ تنها درنورپردازی متمرکز استفاده شده بود.

اشکال جدید و همه کاره روشنایی هستند. گونه ها و استثناهای زیادی وجود دارد، اما در بیشتر موارد ویژگی های زیر را دارند:

1- متشکل از بسیاری از ساطع کننده های ال ای دی مجزای نصب شده بر روی یک مداربرد باریک، انعطاف پذیر
2- عمل بر روی ولتاژ پایین قدرت DC
در طیف گسترده ای از رنگ و روشنایی ثابت و متغیر در دسترس هستند. در طوقه های بلند (به طور معمول 16 فوت / 5 متر) ، می تواند به صورت برش طولی و شامل دو طرف چسبنده، نصب شود.

نوار ال ای دی

نوارهای ال ای دی: دوام ، طول عمر ، مصرف کم انرژی ، تأمین انرژی

نوارهای ال ای دی: ANALOG وDIJITAL

نوارهای ال ای دی دو نوع اساسی دارند ، نوع “آنالوگ” و “دیجیتال”. نوارهای ال ای دی نوع آنالوگ تمام LED ها را به طور موازی به هم متصل می کنند و بنابراین مانند یک LED سه رنگ بزرگ عمل می کند. شما می توانید کل نوار را روی هر رنگی که می خواهید تنظیم کنید ، اما نمی توانید رنگ های LED جداگانه را کنترل کنید. استفاده از آنها بسیار بسیار آسان و نسبتاً ارزان است. نوارهای led نوع دیجیتال به روشی دیگر کار می کنند. آنها یک تراشه برای هر LED دارند. برای استفاده از نوار شما باید داده های کد شده دیجیتالی را به تراشه ها ارسال کنید. با این حال ، این بدان معنی است که شما می توانید هر LED را به صورت جداگانه کنترل کنید! به دلیل پیچیدگی اضافی تراشه گران ترند. ما هم به اندازه بقیه چشمک زدن LED را دوست داریم اما پس از سالها لحیم کاری LED به یک چیز خنک تر نیاز داریم تا هیجان زده شویم. مطمئناً LED های RGB وجود دارند و آن ها نیز سرگرم کننده هستند. اما چه چیزهایی بعد از آنها به وجود می آیند؟ جواب پیش ماست: نوارهای LED دیجیتال! اینها صفحه های مدار انعطاف پذیر با LED های تمام رنگی هستند که روی آنها لحیم شده است که در تزئینات اتاق ، اتومبیل ، دوچرخه ، لباس و غیره کاربرد دارند. نورپردازی نوار LED در مقایسه با روشنایی خطی رشته ای ، زنون و هالوژن یک گزینه عالی است. مزایایی مانند دوام ، طول عمر ، مصرف کم انرژی ، تأمین انرژی و کنترل آسان باعث می شود تعویض یا انتخاب LED ها گزینه اصلی باشد. با این حال ، برخی از دستورالعمل های کلی وجود دارد که باید قبل از خرید نوارهای LED در نظر بگیرید. چراغ های نوار LED 12 ولت (با نام نوار LED) در رنگ ها ، طول ها و شدت های مختلف موجود است. این نوار LED DIY اصلی برای کاربردهای معمول شامل نور زیر کابینت ، نورپردازی مخفی ، روشنایی قفسه ، روشنایی پله ، چراغ میله ای ، نور صفحه نمایش است. چراغ های نوار LED با یک دیسک دیواری 120 ولت بنابراین روشنایی به آسانی به عنوان یک پلاگین ساده است.

  • ال ای دی نواری آفتابی

 

سنسور

طبقه بندی سنسور در کتب مرجع
تغییرات در زمینه سنسورهااز دهه 1980 تاکنون رخ داده است.
اول ، ویژگی هایی مانند ترمزهای ABS ، کیسه های هوا و کنترل آلایندگی، تولید حسگرهای ارزان قیمت را برای صنعت خودرو بر می انگیزد. بسیاری از این سنسورها به عنوان دستگاه های MEMS (ریز الکترومکانیکی) از سیلیکون ساخته شده اند.
موج دوم در سال 2007 و هنگامی بود که سنسورهای MEMS در iPhone ها نصب شده است.  تلفن های مدرن ممکن است تقریباً دوازده عدد سنسور مختلف داشته باشند. اندازه و قیمت آنها به نقطه ای رانده شده است که در 20 سال اخیر غیر قابل تصور است.
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن sensors-pic.jpg است
موارد استثنا و چالش ها
متأسفانه بعضی از سنسورها به راحتی دسته بندی نمی شوند. چهار مشکل در این زمینه وجود دارد:
1. حسگر واقعاً چه چیزی را حس می کند؟
تراشه GPS یک گیرنده رادیویی است که انتقال از ماهواره ها را انجام می دهد. آیا باید به عنوان حسگر امواج رادیویی دسته بندی شود؟ نه ، هدف آن این است که مکان را به شما بگوید. بنابراین ، به عنوان سنسور مکان یابی طبقه بندی می شود.
این منجر به اولین قاعده کلی می شود: سنسورها بر اساس هدف اصلی آنها طبقه بندی می شوند.
2. چند سنسور در یک سنسور وجود دارد؟
بسیاری از تراشه های نصب سطحی (SURFACE MOUNT) عملکردی بالاتر از عملکرد یک سنسور دارند. مثلا، واخد اندازه گیری اینرسی (IMU) اینرسی می تواند شامل سه سنسور ژیروسکوپ و سه سنسور شتاب سنج باشد و ممکن است حاوی سه مغناطیس سنج نیز باشد. پس تفکیک چگونه باید باشد؟
پاسخ این است که IMU بیش از یک عملکرد را انجام می دهد و جز چند سنسوری ها است، اما مدخل جداگانه خود را مثلا در یک دیکشنری نخواهد داشت.
3. چند محرک را می تواند حس کند؟
 عنصر حسی منحصر به فرد ممکن است در چندین نوع مختلف سنسور استفاده شود. قابل توجه ترین به عنوان مثال سنسورHAFL EFFECT است که در مغناطیس سنج ، سنسورهای حضور جسم ، سنسورهای سرعت ، سنسور جریان و ده ها مورد دیگر یافت می شود. اتومبیل های مدرن می توانند حاوی سنسورهایHALF EFFECT در همه جا از سیستم اشتعال گرفته تا مکانیزم قفل صندوق عقب باشند. اگراز یک دیسک سخت با صفحه های چرخشی استفاده می کنید ، احتمالاً شامل یک سنسور اثر HALF EFFECT هستید که بر سرعت چرخش دیسک نظارت دارد.اگر یک
صفحه کلید ژنریک رایانه ای دارید ، هر فشار کلیداحتمالاً با سنسور HALF EFFECT شناسایی شده است.
با توجه به این نکته ، این ستسور چگونه باید طبقه بندی شود؟ و شماکجابایدانتظار توضیحی در مورد نحوه کارآن پیدا کنید؟ 
پاسخ این است که وقتی اجزا مختلف از عناصر حسی متفاوتی استفاده می کنند ، مدخل مربوط به هر بک از کامپوننت ها یک اشاره متقابل CROSS REFERENCE به مکانی می کند که درباره سنسور به طور مشروح  توضیح داده شده است.این مکان جایی برای یافتن توضیحات مربوز به  آن سنسور است. بنابراین ، سنسورهایHALF EFFECT، در مدخل حسگرهای حضور شی object هستند، زیرا، این عملکرد اصلی آنها است. در حالی که درست است که این سنسور کاشف میدان مغناطیس است ، اما رایج ترین کاربری آن نیز نخواهد بود.
4. حسگرهای بسیار زیاد!
ویکی پدیا بیش از 100 نوع کلی از سنسورها را لیست می کندکه احتمالاً لیست کاملی نیست. به هر حال فروشندگان، توزیع کنندگان و وارد کنندگان قطعات الکترونیکی می بایست برای سهولت کار و تسریع در دستیابی به بانک داده به روز قطعات، طبفه بندی را مثلا بر اساس منبع برق، الکترومغناطیس و نیمه رساناهای DISCRETE و غیره و یا بر اساس قیمت، تقاضای بازار و یا محصولات PACKAGED و کامپوننت های BOARD-MOUNTED داشته باشند.

 

درایور ال ای دی

درایور LED وسیله ای الکتریکی است که برق یک LED یا یک رشته LED را تنظیم می کند. این قطعه حیاتی برای مدار LED است و عملکرد بدون آن منجر به خرابی سیستم می شود. درایورهای LED می توانند بخشی گیج کننده از فناوری LED باشند. انواع مختلف و متنوعی وجود دارد که در بعضی مواقع ممکن است کمی طاقت فرسا به نظر برسد.

استفاده از یکی در جلوگیری از آسیب رسیدن به LED های شما بسیار مهم است زیرا ولتاژ جلو (Vf) یک LED پرقدرت با تغییر دما تغییر می کند.
Forward Voltage ، مقدار ولتهایی است که دیود ساطع کننده نور برای هدایت برق و روشن شدن به آن نیاز دارد.
با افزایش دما ، ولتاژ جلو LED کاهش می یابد و باعث می شود LED جریان بیشتری بکشد. LED داغتر شده و جریان بیشتری را می کشد تا زمانی که LED خود را بسوزاند ، این به اصطلاح Thermal Runaway نیز شناخته می شود.
درایور LED یک منبع تغذیه مستقل است که دارای خروجی هایی است که با مشخصات الکتریکی LED (ها) مطابقت دارد.
این به شما کمک می کند تا از فرار حرارتی جلوگیری کنید زیرا درایور LED جریان ثابت در هنگام تحویل جریان ثابت به LED ، تغییرات ولتاژ جلو را جبران می کند.

آی سی آمپلی فایر عملیاتی

 آمپلی فایر عملیاتی یا op amp، دستگاه یا عنصر الکترونیکی است که مانند یک منبع ولتاژ کنترل شده ولتاژ رفتار می کند. op amp یک دستگاه الکترونیکی پیچیده است که از مقاومت ها ، خازن ها ، ترانزیستورها و دیودها تشکیل شده است. بیشترین استفاده و  از آی سی آمپلی فایر IC 741 است. 

آی سی منطقی

IC منطقی چیست؟

IC منطقی، یک بسته کوچک ، یکپارچه و با اجزای اساسی و ویژگیهای مشترک یک مدار منطقی است.آی سی منطقی MC74HC595ADSM این آی سی ها اجزای اصلی مدارهای منطقی هستند.

آی سی 7408 چیست؟

7408 IC، گیت های QUAD 2 ورودی است و شامل چهار گیت مستقل است که هر کدام عملکرد منطقی AND را انجام می دهند.

ترانزیستور دو قطبی

ترانزیستورهای دو قطبی دستگاه های تنظیم کننده جریان هستند که متناسب با مقدار ولتاژ بایاس اعمال شده به ترمینال پایه آنها ، میزان جریان عبوری از آنها را از Emitter به پایانه های جمع کننده کنترل می کنند ، بنابراین مانند یک سوئیچ کنترل شده جریان عمل می کنند.

چرا ترانزیستور را دو قطبی می نامند؟
BJT یک دستگاه سه ترمینال است که از دو اتصال p – n پشت به پشت تشکیل شده است ، که دارای یک منطقه مشترک هستند که به عنوان پایه شناخته می شوند. دو ناحیه خارجی را امیتر و جمع کننده می نامند. آنها به عنوان ترانزیستور دو قطبی شناخته می شوند زیرا حامل های شارژ هر دو قطب در عملکرد آنها نقش دارند.

انواع

دو نوع ترانزیستور دو قطبی ترانزیستور PNP هستند که سه منطقه آن از نوع p ، نوع n و نوع p قابل احترام هستند و NPN ترانزیستور که مناطق آن با احترام n نوع ، نوع p و n است.
ترانزیستور دو قطبی P2N2222A

ترانزیستور

ترانزیستور چیست و چه کاربردی دارد؟

ترانزیستور وسیله ای نیمه هادی است که برای تقویت یا تغییر سیگنالهای الکترونیکی و توان الکتریکی استفاده می شود. این ماده از مواد نیمه هادی معمولاً با حداقل سه ترمینال برای اتصال به یک مدار خارجی تشکیل شده است.

ترانزیستور 2n2222A برای چه استفاده می شود؟

2N2222 یک ترانزیستور اتصال دو قطبی NPN (BJT) معمول برای کاربردهای تقویت کننده یا سوئیچینگ کم مصرف برای اهداف عمومی است. این برای جریان کم تا متوسط ​​، توان کم ، ولتاژ متوسط ​​طراحی شده است و می تواند با سرعت متوسط ​​بالا کار کند. در اصل همانطور که در تصویر نشان داده شده در قوطی فلزی TO-18 ساخته شده است.

pn2222 چیست؟

PN2222 یک ترانزیستور اتصال دو قطبی NPN مشترک است که برای ماندگاری مشترک در برنامه های مدارهای تقویت کننده یا تعویض توان کمتر استفاده می شود. این برای جریان کم تا متوسط ​​، قدرت اسکوات ، ولتاژ میانی در نظر گرفته شده است و می تواند با سرعت دمای بالاتر فعال شود.

تفاوت بین 2n2222 و 2n2222A چیست؟

2n2222A از نظر Vceo ، Vcbo ، Vebo کمی بهتر است. اما اگر قصد ندارید که قطعه (ولتاژهای بالاتر و غیره) را تحت فشار قرار دهید ، هر دو عملکرد خوبی خواهند داشت ، خصوصاً برای مدارهای ساده سوئیچینگ و منطقی. قطعه 2n2222 قسمت قدیمی تر است که ممکن است دلیل آن باشد که آنها با قیمت پایین ارائه می شوند.

ترانزیستورها چگونه کار می کنند؟

ترانزیستور وقتی الکترون ها و سوراخ ها شروع به حرکت می کنند از طریق دو محل اتصال بین سیلیکون نوع n و p کار می کند. با تبدیل یک جریان ورودی کوچک به یک جریان خروجی بزرگ ، ترانزیستور مانند یک تقویت کننده عمل می کند، اما همزمان مانند سوئیچ عمل می کند.

چگونه ترانزیستور را آزمایش می کنید؟

ترمینال پایه ترانزیستور را به ترمینالی که روی مولتی متر مثبت (معمولاً قرمز رنگ) مشخص شده وصل کنید. ترمینال منفی یا مشترک (معمولاً سیاه رنگ) را به جمع کننده وصل کنید و مقاومت را اندازه بگیرید. باید مدار باز را بخواند (برای ترانزیستور PNP باید انحراف وجود داشته باشد).

کدام ترانزیستور برای سوئیچینگ بهتر است؟

بهترین ترانزیستورها: BJT
# 1 NPN – 2N3904. ترانزیستورهای NPN را اغلب می توانید در مدارهای سوئیچ سمت پایین بیابید. …
# 2 PNP – 2N3906. برای مدارهای سوئیچ سمت بالا ، شما به یک BJT به سبک PNP نیاز دارید. …
شماره 3 برق – TIP120. …
# 4 کانال N (سطح منطق) – FQP30N06L.

ترانزیستور PNP یا NPN کدام یک بهتر است؟

پاسخ. ترانزیستور NPN دارای الکترون به عنوان حامل بار اکثریت است در حالی که ترانزیستور PNP دارای حفره هایی به عنوان حامل بار اکثریت است. تحرک الکترون ها از حفره ها بهتر است. … تحرک الکترون ها بیش از حفره است ، بنابراین در نتیجه ترانزیستور npn سریعتر از pnp است به همین دلیل ترجیح داده می شود .

از چه چیزی می توانیم به جای ترانزیستور استفاده کنیم؟

بدیهی ترین گزینه ها برای ترانزیستورها لوله های خلا rela و رله های الکترومکانیکی هستند. علاوه بر این ، تقویت کننده های مغناطیسی (ماگامپ) نیز مفید هستند. رله های پیزوالکتریک نادر است. تقویت کننده های چرخشی مانند دستگاه های مولد موتور آمپلیدین در سطوح بالاتر مفید هستند.

تفاوت دیود و ترانزیستور چیست؟

دیود یک دستگاه نیمه هادی است که اجازه می دهد جریان فقط در یک جهت جریان یابد ، در حالی که ترانزیستور مقاومت را از منطقه با مقاومت کم به منطقه با مقاومت بالا منتقل می کند.